Leserbrev i Aftenposten: Svømmekurs forebygger drukningsulykker

Publisert i Aftenposten juni 2014. Etter drukningsulykken i Tøyenbadet, ber lokalpolitikeren Helene Gallis om at de kommunale badene får lengre åpningstider og kan tilby gratis svømmeundervisning.

15. juni 2014

«Møt meg på Tøyenbadet sommernatt med hull i gjerdet» rapper Don Martin i sin kjærlighetserklæring til Oslo «Nilsen». Komikeren Odd-Magnus Williamson har gjentatte ganger fortalt i intervjuer om fine sommerminner fra nattlige besøk på Frognerbadet.

– For mange Oslo-kids er jo det å snike seg inn på Frognerbadet på natten vært et fast ritual i flere tiår, forteller komikeren. – Det er liksom noe med det å snike seg inn her midt på natta og gjøre noe som er ulovlig. Jeg har mange gode minner herfra. Jeg og vennegjengen min pleide å dra hit og drikke og bade etter at vi hadde vært på fest, forteller han i et intervju med TV2.

I forrige uke fikk denne Oslotradisjonen et tragisk utfall. En kameratgjeng var på Tøyenbadet etter stengetid, og pur sommerglede og ungdommelig overmot tok overhånd. En av guttene som stupte uti vannet var ikke svømmedyktig, fikk panikk og holdt på å dra med seg flere av bestevennene under vann. Flere av de som var tilstede kunne heller ikke svømme, og ble stående som publikum til de grusomme hendelsene som videre utspilte seg.

Selv om ambulansepersonell kom raskt til stedet,  og leger ved Ullevål Sykehus gjorde alt i sin makt, sto ikke ungguttens liv til å redde og han gikk bort på lørdag.  Tilbake sitter en familie i sjokk og sorg, som har mistet eldstesønnnen sin altfor tidlig, en skoleflink gutt med store drømmer om en karriére som proff fotballspiller.

Etter denne tragiske ulykken ropes det høyt om bedre vakthold på utebadene. Jeg håper at vi også kan tenke forebyggende for fremtiden. Tøyenbadet og Frognerbadet er bare åpne til kl 16 på ettermiddagen. Hva om man brukte anlegget til å arrangere gratis svømmekurs for barn, voksne og tenåringer etter ordinær åpningstid?

Det koster kanskje ikke så mye mer enn det uansett vil koste med økt vakthold.  Om vi klarer å unngå flere slike drukningstragedier i Oslo er prisen verdt det.

Helene Gallis

Leder, Miljøpartiet De Grønne, Gamle Oslo