Nytt styre for 2015

Fotocredit: Andrea Gamst

Innstillingen fra valgkomitéen er klar, her presenteres kandidatene til styre for Miljøpartiet De Grønne for det spennende valgåret 2015.  Styret vedtas endelig på årsmøtet 17. februar.

11. februar 2015

styre 2015

Innstilling til nytt styre

LEDER

Navn: Leif Ingholm

Alder: 33 år

Delbydel: Kampen

Yrke: Rådgiver, NSB Trafikk og Plan

Leif Ingholm er opprinnelig fra Sandefjord, men har bodd i Gamle Oslo siden 2008, da han var ferdig å studere til Master i fysisk planlegging ved NTNU, Trondheim. Leif har vært medlem av MDG siden 2010 og sittet i styret i Gamle Oslo MDG siden årsmøtet 2014. Politisk er Leif mest opptatt av transport, byplanlegging, utdanning og innovasjon.

NESTLEDER

Navn: Gro-Ellen Linnås

Alder: 44 år

Delbydel: Etterstad

Yrke: Kommunikasjonsrådgiver i Svanemerket

Gro-Ellen Linnås kommer opprinnelig fra Rollag, men bor på Etterstad med samboer og to døtre på fem og åtte år. Hun har studert medievitenskap på UiO, og jobber med kommunikasjon for det offisielle nordiske miljømerket Svanen.  Her får hun kombinert to store interesser: Gleden ved å skrive og engasjementet for natur og miljø. Skole/oppvekst og byutvikling er blant de politikkområdene hun er mest engasjert i.

NESTLEDER

Navn: Viktor Rakov Gjengaar

Alder: 34 år

Delbydel: Grønland

Yrke: Økonom (selvstendig næringsdrivende)

Viktor Rakov Gjengaar er opprinnelig fra Sagene og har i voksen alder bodd åtte år i Frankrike. Han har en mastergrad i international business og jobber til daglig med pensjonsregnskap. Ved siden av leder han Urban Samtidskunst og er leksehjelp for kidsa på Grønland. Politisk er Viktor mest opptatt av nærmiljø, mangfold og urbane kulturer.

Navn: Helene Gallis

Alder: 37 år

Yrke: Selvstendig næringsdrivende og forfatter

Helene er fra Vestfold men er en ekte Grønlending til sinns. Hun har vært leder av lokallaget i to perioder, og har siden 2012 vært Miljøpartiet De Grønnes representant i byutviklingskomitén i bydelen. Helene har studert kommunikasjon og miljø, og har i en årrekke jobbet i spennet mellom bærekraft og kommunikasjon i både inn- og utland, i alt fra globale tenketanker og FN-systemet, til coaching av grønne gründere, m.m.  Gode nærmiljøer som verdsetter mangfold og grasrotengasjement, gode nærskoler og arbeidsmuligheter for alle er saker hun brenner for, klimasmarte kompakte byer må nemlig også ta vare på de menneskene som bor der. Hun bidrar selv lokalt på mange fronter, bl.a. med leksehjelp på Grønland, og som initiativtager til dyrkeprosjektene i Urtehagen og Gamle Oslo Hagecrew. Til daglig er hun selvstendig næringsdrivende og daglig leder for nettverksorganisasjonen MAJOBO, mat og jord der du bor. I 2014 mottok hun Oslo Kommunes miljøpris på vegne av MAJOBO. Våren 2015 debuterer hun som forfatter med boken ‘Dyrk byen!’.

Navn: Erik Nakkerud

Alder: 24

Yrke: Psykologstudent ved UiO

Erik Nakkerud er opprinnelig fra Nesodden, men har siden 2009 vært bosatt i Oslo. Han bodde først noen år på Kampen, og bor nå på Grønland. Han går neste siste året på profesjonsstudiet i psykologi ved UiO, og har deltidsjobb som miljøterapeut i rusomsorgen. I lokalpolitikken er han særlig opptatt av bilfrie gater, grønne lunger og gode barnehager.

Navn: Toril Myreng

Alder: 25 år

Delbydel: Tøyen

Yrke: Lektor i fransk og engelsk på Oslo Handelsgym og Nordberg ungdomsskole

Toril Myreng er født i Tønsberg, og flyttet til Tøyen i 2011. Hun har hatt verv i Natur og Ungdom, og meldte seg inn i MDG sommeren 2013. Hun har en mastergrad i fransk kolonihistorie, og har i forbindelse med utdanning tilbrakt flere år i Frankrike. Toril interesserer seg spesielt for barne- og skolepolitikk, og arbeidet for et åpent og inkluderende nærmiljø i Gamle Oslo.

Navn: Gerrit Mosebach

Alder: 47 år

Delbydel: Gamlebyen

Yrke: Arkitekt og byplanlegger

Gerrit er opprinnelig fra Ålesund med innvandrede tyske foreldre, han flyttet fra Norge som 13-åring og bodde over 20 år i Köln, Berlin og Rotterdam før han flyttet tilbake til Norge (Oslo) i 1999. Gerrit har internasjonal yrkeserfaring fra privat og offentlig virksomhet, som selvstendig næringsdrivende og fra forskning og undervisning. Han er en rutinert foredragsholder og har blitt utnevnt som jurymedlem i mange internasjonale arkitekt- og byplankonkurranser. I mange år ledet han sitt eget konsulentfirma innen byplanlegging i Oslo, mens han samtidig var førsteamanuensis i by- og regionplanlegging på NTNU. Gerrit elsker Oslo og brenner for bærekraftig byutvikling. I dag jobber han som prosjektleder i byutvikling hos Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune og underviser i perioder. Gerrit har hatt flere tillitsverv i sitt nærmiljø, innenfor akademia og i faglige organisasjoner. I dag er han styremedlem i Oslo Arkitektforening. Gerrit går disse dager av som leder for lokallaget på Grünerløkka, hvor han også har ledet program- og nominasjonskomiteen 2015.

1. vara

Navn: Andreas Børde

Alder: 48 år

Delbydel: Tøyen

Yrke: Veileder i NAV

Andreas Børde er oppvokst på Bjerke og Lilleaker, og har bodd på Vinderen, i Argentina og Frankrike, før han etablerte seg på Tøyen i 2010. Han er møtende vara i Helse- og sosialkomiteen for MDG i Bydel Gamle Oslo. Han har studert historie, statsvitenskap på Universitetet i Oslo, og skrevet hovedoppgave i sosiologi om den menneskeskapte klimaendringen. Politisk er Andreas mest opptatt av å fase ut olje og gass i Norge, overgangen til andre bærekraftige næringer, og til et mer grønt og menneskelig samfunn der målet er livskvalitet, kultur, kunnskap og empati fremfor konkurranse og økonomisk vekst.

2. vara

Navn: Trond Ivar Hansen

Alder: 46

Delbydel: Nedre Tøyen

Yrke: Grafisk designer for Bolargruppen

Trond Ivar Hansen er opprinnelig fra Myre i Vesterålen. Han fullførte hovedfag ved Kunsthøgskolen i Bergen i 1997, og flyttet til Oslo i 2000 for å jobbe med spilldesign. Politisk er Trond mest opptatt av grønn helhetstenking, bevaring av artsmangfold og regnskog, boligpolitikk, samferdsel, utdanning og næringspolitikk.

3. vara

Navn: Stefan Eklund

Alder: 35 år

Delbydel: Gamle Oslo

Yrke: Daglig leder i COinno AS www.coinno.no

Stefan Eklund har bakgrunn som konsulent innen økonomi, markedsføring, organisasjon og HR. Han er i dag daglig leder i COinno AS, et medarbeidereid konsulentselskap som jobber med grønn kommunikasjon og innovasjon. Har studert ledelse, markedsføring, samfunnsøkonomi med miljøregulering og grønt næringsliv (UiO og BI). Er innovatør og deleier sammen med ti andre i et grønt startup for tidligere oljeingeniører sammen med ti andre gjennom programmet moonwalk.me Er opptatt av miljø innen politikk og næringsliv på en liberal, funksjonell og sosial måte.

Se Innstillingen til valgkomiteen 2015 for komplett bakgrunn for innstillingen.

Valgkomiteen i Gamle Oslo MDG,

v/ Anders Skyrud Danielsen