Kampen Økologiske Barnebondegård er viktig for dyrevelferden, mener Teodor Bruu i Gamle Oslo MDG
Fotocredit:

Byfolk bør møte dyra før middag

Folk i Oslo møter nå bare dyr på middagstallerkenen, sier MDGs førstekandidat i Gamle Oslo, og mener Kampen Barnebondegård er viktig for at folk skal bry seg om dyrevelferd.

24. juni 2019

– Vi ser hvor sterkt folk har reagert på brennpunktdokumentaren. Det viser at folk ikke er likegyldige. Men engasjementet kan fort dabbe av om vi ikke stadig blir minnet på at også gårdsdyr er sosiale og empatiske vesener, sier Teodor Bruu, førstekandidat i Gamle Oslo, og nasjonal talsperson for Grønn Ungdom.

Debatten om dyrevelferd har rast etter NRKs dokumentar om norsk svinehold. Mange ble sjokkert over bilder som viste at grisunger ble kastrert uten bedøvelse og at dyr ble utsatt for slag og spark og avlivet på grusomt vis.

Heier på Kampen Økologiske Barnebondegård
Teodor Bruu, førstekandidat for Gamle Oslo MDG

Handler om økonomi

Bruu sier myndighetene må legge til rette for bedre velferd i kjøttproduksjonen. Og sier første skritt er å gjøre dyra mer verdifulle rent økonomisk.

– Vi er veldig opptatt av norsk matproduksjon, men sånn kan vi ikke ha det. Dyrevelferden er altfor dårlig i Norge. Vi mener at dyra vi spiser nærmest bør ha det like bra som dyra på besøksgårdene. Det er dyrt, men for at dyra skal være glade og kjøttet etisk forsvarlig, så må det være dyrt.

Kampen Økologiske Barnebondegård
Blakken drar plogen midt i byen. Besøksgårder som Kampen Økologiske Barnebondegård er viktige innslag i en by, mener førstekandidat Teodor Bruu i Gamle Oslo MDG.

– Mener du folk skal få en høyere middagsregning?

– Bonden må tjene mer per kilo. Det trenger ikke å bety mindre penger til folk flest. Men det betyr kanskje at en antallet kjøttmåltider må kuttes litt. Det er bra for bonden, forbrukeren, dyra , klimaet og folkehelsen.

Kampen Økologiske barnebondegård hjelper

Bruu mener endringen er lettere å akseptere om også vi i byen møter dyr som noe annet enn mat. Han lover å jobbe hardt for å sikre skikkelig finansiering til Kampen Barnebondegård om MDG får bestemme i bydelen neste periode.

– På Kampen barnebondegård kan barn og voksne møte dyr og lære seg dem å kjenne, og dette vil øke bevisstheten rundt dyrevelferd. Vi tror det er veldig sunt. Derfor heier vi på tilbud som barnebondegården på Kampen.